Programy mobilności

Erasmus+ oferuje uczniom oraz nauczycielom wiele możliwości doskonalenia swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Program oferuje organizatorom VET oraz innym organizacjom możliwość współpracy z szerokim gronem partnerów z zagranicy .

Akcja Kluczowa 1: Mobilność edukacyjna jednostek

Działania wspierane w ramach tej akcji zapewnią pozytywny i długoterminowy wpływ na uczestników i organizacje uczestniczące, a także na systemy polityki, w ramach których realizowane są te działania.

W przypadku uczniów, studentów, stażystów, praktykantów, dorosłych słuchaczy i młodych ludzi mobilności wspierane w ramach tej akcji kluczowej mają na celu osiągnięcie co najmniej jednej z następujących korzyści:

  • lepsze wyniki w nauce,
  • lepsza zdolność do zatrudnienia i większe możliwości zatrudnienia zawodowego,
  • větší smysl pro iniciativu a podnikavost,
  • większa niezależność i pewność siebie,
  • lepsze kompetencje cyfrowe i językowe,
  • większa świadomość międzykulturowa,
  • bardziej aktywny udział w społeczeństwie,
  • wzmocnione korzystne kontakty z ludźmi z różnych środowisk,
  • większa świadomość projektu europejskiego i wartości UE,
  • większa motywacja do kontynuowania nauki (formalnej i nieformalnej) lub szkolenia zawodowego nawet po mobilności zagranicznej.

Akcja Kluczowa 2: Współpraca organizacji i instytucji

Oczekuje się, że KA2 doprowadzi do opracowania, transferu i/lub wdrożenia innowacyjnych praktyk na poziomie organizacyjnym, lokalnym, regionalnym, krajowym lub europejskim.

Ta w latakcja wspiera następująca działania:

  • Partnerstwa oparte na współpracy, w tym partnerstwa kooperacyjne i partnerstwa na małą skalę
  • Partnerstwa na rzecz wspierania doskonałości, w tym centra doskonałości w kształceniu zawodowym i wydarzenie Erasmus Mundus
  • Partnerstwa na rzecz innowacji, w tym sojusze i projekty przyszłościowe
  • Projekty budowania potencjału w szkolnictwie wyższym, kształceniu i szkoleniu zawodowym, młodzieży i sporcie
  • Europejskie wydarzenia sportowe non-profit

Rodzaje działalności w ramach KA1:

Mobilność uczniów

W programie mogą brać udział uczniowie i studenci początkowego (IVET) i dalszego (CVET) kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym także absolwenci (do jednego roku od ukończenia studiów).

Uczestnicy mogą wyjechać do szkół lub firm w ramach mobilności krótkoterminowej (od 10 do 89 dni) lub długoterminowej (tzw. ErasmusPro, trwającej od 90 do 365 dni).

Istnieje także możliwość wyjazdu na konkursy umiejętności zawodowych (od 1 do 10 dni).

Mobilność pracowników

W konkursie mogą brać udział nauczyciele, kierownicy szkoleń zawodowych, eksperci niepedagogiczni oraz pracownicy początkowego i dalszego kształcenia i szkolenia zawodowego.

  • Job Shadowing odbywa się w szkołach partnerskich lub innych odpowiednich organizacjach związanych z kształceniem zawodowym. Uczestnik Shadowing absorbuje metody i procedury pracy wprowadzone przez organizację przyjmującą, a następnie testuje nową wiedzę w praktyce w swojej instytucji macierzystej. Trwa od 2 do 60 dni.
  • Zadania dydaktyczne pozwalają nauczycielom spróbować nauczania w szkole partnerskiej za granicą. Szkoła składająca wniosek sama, szuka szkoły przyjmującej na staż. Uczestnik uczy za granicą od 2 do 365 dni.
  • O uczestnictwie w kursach lub szkoleniach zagranicznych szkoła decyduje kierując się jej potrzebami jako instytucji, ale także potrzebami poszczególnych pracowników. Trwa od 2 do 30 dni.

Wizyta ekspertów

Organizacje mogą zapraszać zagranicznych kolegów lub ekspertów do pomocy przy wdrażaniu nowych metod lub systemów nauczaniu. Trwa od 2 do 60 dni.

Wizyty studentów i absolwentów pedagogiki

Szkoły mogą przyjmować studentów pedagogiki, którzy chcą odbyć praktykę zawodową. Trwa od 10 do 365 dni.

Wizyty studentów i absolwentów pedagogiki

Szkoły mogą przyjmować studentów pedagogiki, którzy chcą odbyć praktykę zawodową. Trwa od 10 do 365 dni.

Wizyty przygotowawcze

Pracownicy organizacji oraz szkoły mogą udać się na wizytę przygotowawczą w celu zorganizowania mobilności z nowym partnerem, dłuższych mobilności lub mobilności uczniów z ograniczonymi możliwościami. Nie dotyczy to przygotowania kursów lub szkoleń dla pracowników.

Akredytacja

  • Akredytacja jest idealna dla organizacji, które chcą odbywać regularne wyjazdy zagraniczne.
  • Akredytacja wymaga położenia nacisku na podejście strategiczne i rozwój jakości organizacji. Zapewnia jednak łatwiejszy dostęp i stabilność finansowania.
  • Akredytacja ważna jest przez cały czas trwania programu, tj. do 2027 roku.
  • Akredytowane organizacje co roku mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie za pomocą uproszczonego formularza wniosku.

Projekty krótkoterminowe

  • Projekt krótkoterminowy jest idealnym rozwiązaniem dla organizacji, która ma małe lub żadne doświadczenie we współpracy międzynarodowej i chce rozpocząć działaniaw w ramach program Erasmus+ albo nie jest zainteresowana regularnymi wyjazdami.
  • Czas trwania projektu wynosi 6-18 miesięcy
  • W ciągu 5 lat można zrealizować tylko 3 projekty
  • Maksymalna liczba uczniów, którzy mogą wyjechać na staż, to 30 osób.